14-10-2012

Muziek; Powervrouwen

Er zijn van die vrouwen; die trekken hun strot open en je wordt gewoon omver geblazen. Wat een geluid kunnen die produceren zeg! Ik heb daar respect voor en ik vind het prachtig. 


Alicia Keys - Girl on Fire
Beetje jammer dat Nicki Minaj ook op deze versie van het nummer staat, maar dat nemen we dan maar voor lief. Maar wat heeft deze vrouw toch een gave stem! Ondertussen kennen we haar al zo'n elf jaar en ik ga haar muziek steeds meer waarderen. Ze heeft door de jaren heen vele awards binnen mogen slepen voor haar fantastiche werk. Vond ik het in het begin nog een 'jankerig' (Fallin' & If I ain't got you) nu zingt ze echt vol power en overgave. Denk bijvoorbeeld ook maar eens aan 'Empire State of Mind'. Wauw, ook al zo'n enorm powernummer!

Trijntje Oosterhuis - Knocked Out
Trijntje leerden we allemaal natuurlijk kennen door Total Touch, samen met Tjeerd. Met het nummer 'Somebody Else's Lover' braken ze definitief door en wist heel Nederland plotseling wie Trijntje Oosterhuis was. Terwijl ze diverse hits scoorde met Total Touch, ging ze toch ook zo haar eigen weg. Denk bijvoorbeeld aan nummers als ´Een wereld zonder jou´ samen met Marco Borsato, ´Vlieg met me mee´ voor de film Abeltje. In 2001 ging Total Touch uit elkaar en besloot Trijntje het helemaal solo te gaan doen. Vele, vele prijzen en awards heeft ze gewonnen, tijdens haar solotijd en trouwens ook met Total Touch. Haar meest recente album is ´Wrecks we Adore´, waaraan Anouk ook heeft meegewerkt. En dat is heel goed terug te horen in bijvoorbeeld het nummer ´Knocked Out´, wat een onwijs gaaf en vooral sterk nummer is. 

Kelly Clarkson - Stronger (What Doesn't Kill You)

Kelly Clarkson is al heel lang één van mijn favorieten. Een aantal jaar terug ben ik naar een concert van haar geweest in de HMH. En wat was dat gaaf!! Live is ze ook zo onwijs goed en de show was ook super. Ik heb haar altijd een inspiratiebron gevonden, haar stem vind ik fenomaal en echt one of a kind. Ze kan powernummers zingen maar ook gevoelige nummers (zoals bijvoorbeeld 'Behind these Hazel Eyes'). Ze werd bekend door de Amerikaanse versie van het programma Idols, waarbij ze de editie van 2002 won. Persoonlijk vind ik dat ze dit niveau inmiddels ver is overstegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leave me a comment!