15-11-2012

Hobby; Cursus Spaans

Ik ben graag bezig. Ik leer graag, ontdek graag nieuwe dingen en verrijk mijn kennis graag. Daarom ben ik ook eigenlijk altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen, nieuwe impulsen. 
Op de basisschool ontdekte ik al dat ik een behoorlijk gevoel voor taal heb. Ik ging als een razende door de welbekende AVI boekjes heen en mocht in groep 4 al helemaal alleen AVI lezen. Later, toen de Engelse taal om de hoek kwam kijken, bleek dat ik die ook erg interessant vond (vind). Als ik iets interessant vind en als iets me ligt, leer ik het graag en leer ik ook snel. In de eerste klas merkte ik dan ook dat ik al wat beter Engels sprak dan mijn meeste andere klasgenootjes. Maar ja, dan word je puber en leer je eigenlijk niet zo graag meer. Je bent meer met andere dingen bezig dan met school. Nou moet ik zeggen dat dat bij mij nog wel mee viel, maar ik heb op school natuurlijk nooit toegegeven dat ik graag een andere taal leerde. Hallo, ik was toch zeker geen nerd!! Maar Engels ging me dus verbazingwekkend goed af, ik hoefde er weinig voor te doen en haalde toch aardig goeie cijfers. En toen waren daar ineens nog twee vreemde talen; Frans en Duits. Oh wat heb ik daar tegenaan geschopt zeg!! De Duitse grammatica en de Franse woordjes.... vreselijk!!! Maar toch, het meest begreep ik wel. Ik kon met de talen overweg, al was mijn grammatica heus niet altijd goed. Ik wist écht wel wat ze bedoelden hoor! Omdat ik toen niet zoveel aandacht aan die 2 vreemde talen heb gegeven is dat nu weer heeeeeel ver weg gezonken allemaal, helaas. Als ik Duits spreek gooi er 9 van de 10 keer Nederlandse woorden doorheen en dat klink best vloeiend allemaal. In het Frans kan ik me natuurlijk helemaal niet redden. Ik heb de taal nooit echt leuk gevonden, het lag me niet, ik snapte er niks van en de grammatica vond ik uiterst onlogisch! De zinsopbouw, de voorzetsels, de werkwoorden, bah! Nee, voor mij zat er 0,0 logica in de Franse taal. Verder dan mezelf voorstellen kom ik niet in het Frans. Oh ja, ik kan ook best nog wel een croissant, een stokbroodje en een wijntje bestellen. 
Maar ik wilde weer graag een nieuwe uitdaging. Vroeger heb ik altijd geroepen dat ik graag Spaans wilde leren. Tijdens mijn half jaartje toeristisch onderwijs heb ik ook een aantal Spaanse lessen gevolgd. De taal vind ik geweldig, de woorden zijn mooi, de uitspraken zijn mooi. Maar, in een half jaar leer je geen taal natuurlijk. Helaas moest ik deze opleiding laten schieten. De wens om Spaans te spreken is echter altijd blijven hangen. Dus, na een paar onrustige maanden heb ik mijn besluit genomen. Ik ga Spaans leren, via een thuisstudie. Bij de NHA heb ik het lespakket besteld en inmiddels thuis ontvangen. Ik heb al een paar woordjes geleerd en het lespakket ziet er mooi en compleet uit. In het voorjaar (april/mei) zou ik graag nog een dag of tien op vakantie gaan... Doel is natuurlijk om dan een aardig woordje Spaans te kunnen spreken en mezelf daar dus aardig kan redden... Wish me luck!!

Liefs, Pat

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leave me a comment!