16-12-2012

Citytrip; Valkenburg/Maastricht

Citytrip; Valkenburg/Maastricht






Zaterdagochtend, vroeg! Na de laatste voorstelling van Afstallen gespeeld te hebben, ben ik nu eigenlijk wel stiekem heel hard toe aan wat meer nachtrust. Maar ok, half zeven eruit maar weer. Voor een goed doel dit keer! Samen met een lieve vriendin ga ik naar Valkenburg/Maastricht. Om de kerstmarkten te bezoeken, te shoppen en natuurlijk om van verwarmde terrassen te genieten! Mijn onderbewustzijn ontwaakt langzaam uit haar coma en ik bereid me er mentaal op voor om wakker te worden en de getallen 6.30 op mijn wekker te zijn. Tot ik me ineens besef dat ik heel mijn wekker niet hoor. Een onbehaaglijk gevoel bekruipt mij... Ik zou toch niet...? Nee dat kan niet... dat gebeurt mij nooit! Snel schieten mijn ogen open en ja hoor.. dat wat ik al vermoedde is gebeurd. Ik heb me gigantisch verslapen... Niet zo'n beetje ook; het is gewoon 08.00 uur!!! Ik bel snel mijn vriendin met deze mededeling. We gaan namelijk met een grote bus; geregeld vanuit haar werk. Ze zal vragen of de bus op mij wil wachten. OK ok.... first things first... Maar wat zijn die first things dan?? Het is één grote chaos in mijn hoofd... en op mijn kamer. Gelukkig had ik wel mijn tas al ingepakt (gedeeltelijk) dat scheelt. Gehaast spring ik uit bed, trek mijn kleding aan, poets mijn tanden en kijk of alles in mijn tas zit. Dan hoor ik boven mijn vader stommelen, die dan mijn naam roept. 'Pat, moest jij niet...' 'Ja!' onderbreek ik hem, 'maar praat maar eventjes niet tegen me...' Een blik in de spiegel maakt me niet veel gelukkiger... mijn haar moet maar eventjes zo en qua make up heb ik alleen tijd voor een vleugje mascara. Ik gooi mijn tablet nog in mijn tas, make up tas erbij, tandenborstel (vergeet uiteraard mijn tandpasta) en trek mijn sokken aan. Ik ren naar beneden, trek vliegensvlug mijn laarzen, jas en sjaal aan. Gooi koekjes en een flesje water in mijn tas als ontbijt en check het adres nog eens. Ik moet naar Delft, dat is een half uurtje rijden. Ik moet daar om half negen zijn en het is nu 5 over acht. Én het heeft 15 graden gevroren vannacht... off course!!! Ik hoor dat mijn vader buiten mijn auto al aan het krabben is; de schat! Heb ik alles? Heb ik écht alles? Het moet maar. Ik geef mijn vader een dikke knuffel en duik mijn ijskoude auto in. Als een professionele autocoureur rijd ik naar Delft... althans zo voelt het.

Tien minuutjes te laat ben ik maar. Ik parkeer mijn auto en ren naar de bus toe. Natuurlijk krijg ik de nodige opmerkingen, logisch, eigen schuld; dikke bult inderdaad. Gelukkig kan ik nu een uurtje of drie even heel rustig aan wakker worden; onder het genot van water, koekjes en nog meer koekjes.

Eenmaal in Valkenburg aangekomen zoeken we als eerste een koffietentje op, want God wat heb ik trek in een bakkie!! Daarna slenteren we door Valkenburg, bekijken we winkeltjes en duiken hier en daar een terrasje op. In Valkenburg zijn rond deze tijd van het jaar drie kerstmarkten te vinden; in de Gemeentegrot, de Fluweelengrot (hier is de Kerstman ook te vinden!) en in de Wilhelminagrot (hier is ook een kerststal van zand te vinden). En sowieso is het natuurlijk heel gezellig. Geuren van Gluhwein, kerstbomen en warme Luikse wafels komen je tegemoet op straat. Het is koud, iedereen is goed ingepakt, verwarmde terrassen zitten vol. Na wat koffie, gluhwein, gewone wijn, apfelstrudel en luikse wafels (hee, ik moest de schade van mijn ontbijt natuurlijk nog inhalen!) besluiten we toch maar de kerstmarkt te bezoeken. Je kan Valkenburg natuurlijk niet verlaten zonder de kerstmarkt in te zijn geweest! Na een uur in de rij staan (en het was kouddd!!!!!) konden we eindelijk naar binnen. En OK, het was het wachten heus wel waard! De Fluweelengrot was omgetoverd in een prachtige grote kerstmarkt, met overal lichtjes, versieringen en kraampjes. Alleen een beetje jammer dat de kraampjes precies dezelfde waren als de winkeltjes die 'bovengronds' ook waren te vinden. Desalniettemin hebben we het enorm naar ons zin gehad!

Daarna lekker een hapje wezen eten en ons klaargemaakt voor de parade. Jaja, er was een heuse kerstparade! Het werd aangepakt en aangekondigd alsof we in Euro Disney waren, dus hadden we er best een hele hoop van verwacht. De parade zou om half beginnen en om kwart voor negen moesten we weer bij de bus zijn en een zelfde debacle als die ochtend wilde ik absoluut voorkomen! Maar na drie kwartier te hebben gewacht in de koud, het was dus inmiddels kwart over acht, was er nog helemaal niks van die hele parade te zien. Het was zeker nog tien minuten lopen naar de bus, dus tja.. what are the options?? We besloten om de parade maar tegemoet te lopen en ja hoor, toen we eenmaal de hoek om waren kwam daar de parade. Het was leuk, mooie lichtjes, mooi versierde praalwagens, dansende kids... maar het was toch niet helemaal wat we hadden verwacht. Toen de parade was afgelopen (het was inmiddels 20.43) trokken we een sprintje richting de bus. En gelukkig, we waren niet de laatste!! Bij lange na niet! Toen iedereen er uiteindelijk was vertrokken we richting ons kasteeltje. Onze verblijfplek leek precies op een klein schattig kasteeltje, tot we binnen kwamen. Vanbinnen was alles gerenoveerd en gemoderniseerd. Aan de ene kant was dit een mooie tegenstelling, maar aan de andere kant had ik ook wel graag gezien dat alles nog mooi en oud was. Na een laatste drankje in de bar, duiken we ons bed in. It's been a long day!!

Next morning, we kunnen gelukkig een beetje uitslapen! En ons dan storten op een belachelijk lekker en uitgebreid ontbijtbuffet!!! Goed begin van de dag! En dan op naar Maastricht, ook hier is weer een kerstmarkt. Die echter niet zo groot en leuk is als Valkenburg. Er staat een kleine kermis bij, een ijsbaan en er is vooral veel eten te vinden op de markt. In Maastricht zijn we eigenlijk vooral bezig met shoppen, winkel in, winkel uit :-) Maastricht is een geweldige stad, hier kan je heerlijk een heel weekend vertoeven! Het voelt als een stukje buitenland in eigen land. Na een heerlijk dagje en zero aankopen slenterden we totaal kapot weer terug naar de bus. 

Ik kan iedereen een weekendje Zuid-Limburg aanraden! Het is hier echt heerlijk vertoeven, het eten is goed, de mensen zijn aardig (niet zo gehaast als bij ons in het Westen), de winkels zijn leuk en de gebouwen zijn ook gewoon mooi en anders! I hade a great time :-)

Liefs, Pat


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leave me a comment!